Dag 12, Van Kingman via de Hooverdam naar Las Vegas.

2 augustus 2017 - Kingman, Arizona, Verenigde Staten

We genieten in de ochtend van een goed ontbijt in het Ramada hotel. We pakken onze spullen in, vullen de koelbox met ijs en maken nog wat foto's van het hotel. We stoppen nog even bij een tankstation. Dit was de eerste keer toch wel even uitpluizen hoe het werkt hier met tanken maar uiteindelijk gaat het steeds makkelijker. We rijden in een uur en een kwartier naar de Hoover dam. Daar aangekomen moeten we eerst door een controle. Politieagenten kijken in de auto, de geblindeerde achterramen moeten omlaag, en dan mogen we door. Sinds 9/11 zijn er strengere controles bij de Hoover dam, bang voor aanslagen op de dam wat catastrofale gevolgen zou hebben voor veel mensen. We parkeren de auto en lopen eerst naar een in 2010 aangelegde brug, tegenover de Hoover dam. Deze Mike O'Callaghan-Pat Tillman Memorial Bridge is de hoogste betonnen boogbrug van de wereld en bevindt zich op en hoogte van ruim 270 meter boven de Colorado River. Het uitzicht op de Hoover dam en het achtergelegen Lake Mead is erg indrukwekkend. De Hoover dam is exact gevestigd op de grens van Arizona en Nevada. Op het midden van de dam sta je dus in twee staten tegelijk, én in twee tijdzones tegelijk, een uur tijdverschil!

Nadat we terug zijn bij de auto rijden we naar de Hoover dam zelf. De Hoover dam is in 1931 gebouwd om de onstuimige Colorado River te temmen en de vele overstromingen tegen te gaan. Duizenden mannen moesten onder ellendige omstandigheden werken, onuitstaanbare hitte en een groot gebrek aan hygiëne leidde uiteindelijk tot de dood van 96 mensen. Na vijf jaar was de dam klaar. Momenteel worden per dag 1.3 miljard mensen voorzien van energie en 22 miljoen mensen van water!

We kunnen net voor de dam parkeren voor 10 dollar maar we besluiten er over heen te rijden. We zien dan voldoende, zeker na het mooie uitzicht vanuit de boogbrug. En eigenlijk hebben we allemaal zin om lekker aan het zwembad te gaan liggen. Als we de dam verlaten en weer langs de controlepost komen staat er inmiddels een file van een kilometer of 4. We zijn dus net op tijd geweest!

Naar Las Vegas is het dan slechts 48 km. En plots komt de stad vanuit de woestijn omhoog rijzen, yes, we zijn er bijna!!

Als we in ons hotel aankomen zetten we snel de koffers binnen. We hebben een mooi appartement op de begane grond met grote keuken, open haard(!) en een aparte slaapkamer. Op het balkon bevindt zich in een berging een wasmachine en droger. Elke blok heeft een eigen zwembad en bubbelbad. We kleden ons snel om, Mo zet een wasje aan en we gaan aan het zwembad liggen, heerlijk!  Na het zwemmen kleden we ons om en lopen via het grote reuzenrad dat we zien liggen vanaf ons hotel, naar de Strip. Stephan kent de weg op zijn duimpje en leidt ons als een echte tour guide langs en door alle mooie hotels en bezienswaardigheden. Wij kijken onze ogen uit, wat een geweldig maffe stad! We eten bij Paris, kijken naar de beroemde fonteinshow bij Bellagio die wel tot 140 meter hoog spuit in combinatie met licht en muziek. We lopen binnen bij Caesars Palace en The Venetian, langs Mirage en Treasure Island. Wat een vette hotels allemaal! En wat een gekte op de Strip! We besluiten daarna terug te lopen naar het hotel, moe van de warmte en alle indrukken.

DSCN0580       DSCN0581 DSCN0588       DSCN0596

DSCN0600       DSCN0601